Innbokskontroll for NRK: Hva med HASTER-HASTER-VIKTIG-VIKTIG?
2 november 2011
Har i dag holdt foredrag for ansatte i NRK Nye medier i dag. Takk til en engasjert forsamling med mange relevante spørsmål!
Spesiell utfordring i NRK: Sendekritiske spørsmål som må besvares raskt – hvordan får man formidlet dem? Jeg fastholder at e-post bør reserveres til spørsmål med mer langsom puls, og at man må bruke andre kanaler (internt meldingssystem, sms, telefon) for ting av typen HASTER-HASTER-VIKTIG-VIKTIG. Det vesentlige er likevel å ha en avklart holdning innad i organisasjonen slik at det blir felles forventninger til akseptabel responstid.

Spennende for en landsens gutt å besøke Marienlyst for første gang. I tillegg til størrelsen har NRK en spesiell utfording knyttet til hastegrad ved formidling av informasjon. Ting kan være «sendekritisk»
Å la alle kanaler stå åpne med varsling av nye elementer, genererer svært hyppige avbrudd. Å tillate avbrudd ødelegger fokus, noe som gjør at du får gjort mindre og kan svekke kvaliteten på det du gjør.
Mitt råd er derfor å ta en skikkelig intern runde på hvilken kanal man alltid skal være tilgjengelig på for ting som virkelig haster, og med dette gi de enkelte mulighet til å skjerme seg for langt flere avbrudd.