«Prioritert innboks» – en dårlig løsning fra G-mail

G-mail har nylig lansert verktøyet «Prioritert innboks«. På samme måte som G-mail tidligere med stort hell har laget et spam-filter, vil de nå lage et filter som skiller viktig epost fra mindre viktig epost.

Jeg vil advare mot å ta dette i bruk. Ved å innføre dette, innfører man en ny innboks. Flere innbokser gir dårligere oversikt. Ved å  ha en prioritert innboks, blir den andre uprioritert. Da epost for folk flest innebærer en kontinuerlig strøm av nye eposter, vil det stadig etterfylles nye eposter i den prioriterte innboksen, og man rekker aldri å tømme den helt for å sjekke den uprioriterte.

Det kan godt hende at G-mail klarer å sortere ut de mindre viktige fra de viktige epostene. Men det er de viktigte epostene som kan være vanskelige å svare på. Det er de som skaper utsettelsesatferd, og de som gir oss stress.

Et lite viktig nyhetsbrev med reklame, håndterer vi lett. Vi skummer over det på 3-4 sekund, og så sletter vi det. En svært viktig epost – f.eks. en påminning om høringssvaret du skulle ha skrevet, tynger oss like mye enten det ligger i en stor samleinnboks, eller i en egen liten gullforgylt prioritert innboks.

Innfører man nedprioriterte innbokser må man samtidig erkjenne at oppgavene som ligger i den nedprioriterte innboksen kanskje aldri blir utført. Godtar man det, så la gå. Men da snakker vi egentlig om en en gang kanskje kategori. En gang kanskje er en mappe/etikett i referansearkivet. Der kan vi legge oppskrifter, boktips, musikkforslag, reisemål, gadgets – hva som helst som vi klarer oss fint uten at vi realiserer, men som kan være hyggelig hente fram som bonus en vakker dag.

Innboksen reserveres for uløste oppgaver.

One Response to “«Prioritert innboks» – en dårlig løsning fra G-mail”