Å jobbe fokusert er en treningssak

Vi er genetisk programmert til å bli nysgjerrige på nyhetsvarsler. 

I steinalderen ga det overlevelse å sjekke ut om «nyhetsvarselet» var farlig eller nyttig. Evolusjonen har derfor bragt denne nyhetshungeren videre.I vår tid kommer varslene om nyheter – «noe har skjedd, en status er endret» – med en helt annen frekvens enn i steinalderen. Teknologien setter ingen grenser for fra hvor mange kanaler, eller med hvor hyppig frekvens vi kan få slike nyhetsvarlser. Å overse et slikt nyhetsvarsel strider imot våre instinkter. Blinker det melding om «ny e-post» eller «notfication på facebook» så vil de fleste av oss sjekke hva som har skjedd. Dette fører til hyppige avbrudd i arbeidsflyten, avbrudd som koster tid og konsentrasjon.

Skal du begrense disse avbruddene trenger du å skru varslingen helt av, gjerne stenge f.eks. epost-programmet helt. Å skulle bruke viljestyrke til å ikke sjekke ut nyehtsvarselet når du først ser det på skjermen vil trolig fungere dårlig for de fleste. Er du i tvil om det gjør deg mer effektiv å slå av varsling slik, så anbefaler jeg deg å rettt og slett forsøke! Prøv en dag å gi deg selv muligheten til å jobbe med én sak, ett problemkompleks, uavbrutt en periode. Steng epost-programmet i f.eks. 2 timer av gangen.

Mange som prøver dette, får det rett og slett ikke til. Ofte dukker det raskt opp en assosiasjon til en annen oppgave som fører til  at de går inn igjen i epost-programmet, og vips – så er du fanget igjen av innkommende avbrudd.

Å sikre seg selv rom for fokusert arbeid uten avbrudd, er faktisk en ferdighet man kan trene opp på linje med svært mange andre ferdigheter. Selv har jeg siste året brukt litt tid på å få bedre dreis på trening og fysisk aktivitet. Jeg har alltid likt å sykle, men har aldri helt kommet i sving med å løpe. I vinter bestemte jeg meg for å gjøre et nytt forsøk på å lære meg å løpe. I begynnelsen var det 20-minutters økter på tredemølle, og når så våren og sommer kom – stadig lengre økter ute. Fremgangen blir registrert i min treningsdagbok. For første gang i mitt liv kan jeg nå løpe over 10 km. uten pause og samtidig føle at kroppen ikke er kollapsen nær. I samme periode har jeg også trent opp det å ta armhevinger. I begynnelsen tok jeg – ganske riktig – svært få. Med regelmessig trening har antallet økt og jeg tar nå ubesværet et langt høyere antall enn i starten. På samme måte kan man trene opp evnen til å jobbe fokusert – «langjobbing» som jeg kaller det. Å se på det som en treningssak, måle hva man klarer og så etterhvert sette rekorder, virker motiverende for mange.

En leder jeg jobber med har etterhvert blitt enig med seg selv at det passer best for ham å legge inn langjobbing kl. 10 hver dag. I tråd med prinsippet om å se på dette som en treningssak, har han en «treningsdagbok» (et Evernote-notat) der han noterer start og slutt for langjobbingen hver dag. Etterhvert ser vi at han klarer stadig lengre intervall. Da viser det seg at «å skjerme seg for avbrudd fungerer ikke for meg» faktisk er et utsagn som ikke lenger er gyldig – etter trening.

Fortatt skeptisk? Prøv selv! Ikke gi opp om det er vanskelig i starten. Ferdigheten kan trenes opp!