Kjære forfattere, ikke tenk på backup!

Ja, du leste riktig. Backup skal man ikke tenke på. Backup skal bare være der ferdig og oppdatert den dagen du trenger det.

På VG-nett kunne vi nylig lese (takk for tips, Eirik Newth) den litt triste historien om forfatteren Hans Olav Lahlum som ble frastjålet begge sine PC’er fra et hotellrom i Oslo. Lahlum tilbyr 100.000 kr. i dusør for den som finner PC’ene og sier: «PC-enes innhold er uomsettelig for andre, men tilnærmet uvurderlig for meg.»

Jeg kjenner ikke Lahlum, men får en tanke om at han har tenkt for mye på backup. Han har kanskje sikret seg med 2 PC-er. Når begge er stjålet er han plutselig like langt.

Man må unngå bakcup-tjenester som krever at man tenker på dem. Enten det er ekstra PC, ekstern harddisk/minnepinne eller andre løsninger du selv må drifte.

At man ikke skal tenke på backup er selvsagt ikke helt sant. Man bør tenke på backup én gang: Når man setter opp en automatisk backuptjeneste til en nettbasert tjeneste. Etter oppsettet slipper man å tenke på det mer. Backup-programmet registrerer alle endringer på din lokale PC og synkroniserer deretter fortløpende til nettet, eller til «skyen». Mister du datamaskinen din, kan du trekke på skuldrene og vite at dataene, det verdifulle, ligger trygt lagret og er klart for nedlastning til din nye PC.

Den mest brukte tjenesten for dette er www.dropbox.com. Selv bruker jeg www.sugarsync.com. Mange andre leverandører slåss om å tilby slike tjenester. Skal man ha en god tjeneste med litt kapasitet må man betale litt, men det er det verdt.

  • Hei! Jeg sitter og googler litt om back-up og kom inn på innlegget ditt. Fin blogg generelt, mye å kjenne seg igjen i! Heldigvis har jeg ikke opplevd å miste ting enda, men vil gjerne være føre-var. I mitt tilfelle er det særlig bilder jeg er redd for å miste – ivrig hobbyfotograf:)

    Har brukt dropbox en stund – gratisversjonen. Tenker nå å oppgradere og kjøpe mer plass. Og så benytte denne kontoen for oppbevaring av alt jeg er redd for å miste. Ville du vært trygg på å ha alt der? Jeg tenker særlig på det at det bare er beskyttet med ett enkelt passord. Føles litt ekkelt at alt skal ligge et sted som i utgangspunktet er tilgjengelig fra hele verden via innlogging… Løsningen er vel gode passord som skiftes ofte.. Samtidig er dropbox som du sier genialt ved at det hele tiden oppdateres fortløpende.

    • Takk for kommentar!

      Mhp. bekymring for sikkerheten for data på nettet, er det to nokså forskjellige sider ved dette:

      1. Frykten for å miste dataene som i å tape de for godt.
      2. Frykten for fremmed innsyn i personlige data.

      Vedr. pkt 1, så tenker jeg at du skal være godt fornøyd med sikkerheten ved en løsning på nettet. Du skal aldri stole på den alene uansett. Det fine med f.eks. Dropbox eller Sugar Sync, er jo at det først og fremst handler om en speiling av det du har på din lokale harddisk. Det er liten sjans for at både din lokale harddisk og den nettbaserte løsningen svikter samtidig. Dersom én av løsningene svikter, bør du være rask med å sikre deg en ny tilsvarende løsning.

      Mhp. pkt 2, innsynsproblematikken, så er jo det et personlig valg. Hvor private er dataene dine? Har du data du anser for utålelig at andre får innsyn i, kan kanskje en nettbasert løsning være _litt_ risikabel. Om du velger bort en nettbasert løsning, må du i alle fall sikre deg med en automatisert lokal løsning, f.eks. en ekstra harddisk. Husk imidlertid at også lokale lagringsmedier innebærer en risiko. Brann, tyveri, tekniske feil etc.

      Risikoen ved nettbaserte løsninger handler mye om «sikkerhetshygiene». Som du sier er hyppig bytte av passord et slikt «hygienegrep». Andre grep er å unngå samme passord på flere viktige nettsteder, noe den nylige saken om hackingen av LinkedIn beskriver problematikken rundt. Selv bruker jeg samme passord på uviktige nettsteder, men er nøye med å ha unike passord på nettstedene der jeg absolutt ikke ønsker hacking. Valget av passord i seg selv kan også innvirke på sikkerheten. Jeg har gitt noen tips til valg av passord her.

      I de tilfellene der du jobber direkte nettbasert, f.eks. i Google Documents, fins det egne backuptjenester også for dette, f.eks. http://www.backupify.com

      Lykke til!

  • annikken

    Tusen takk for gode innspill og langt svar!! Fint med litt kvalifiserte betraktninger rundt dette. Ikke godt å vite hvordan man handler på best muig måte!

    Du har helt rett i at problemstillingen er todelt. Tror jeg kommer til å ha mye lagret digitalt, men også ha en back-up på en harddisk et annet sted enn i mitt hjem. Som jeg så må være flink med å oppdatere med jevne mellomrom:) Og fortsette å være obs på å ha helt ulike og ofte oppdaterte passord på de viktigste nettstedene, som du skriver.

    Igjen – takk for gode tips, jeg har lagt til bloggen i rss-leseren min.

    • En ekstra harddisk hjemme kan være et meget bra backup-supplement. Husk imidlertid på følgende:
      – om du selv må passe på å ta backupen, er det fort gjort at det sklir ut. Og ofte er det de siste 7 dagers arbeid som er det viktigste. Derfor bør du sette det opp slik at backup tas til den ekstra harddisken automatisk. Det fins gode trådløse løsninger for dette, uten at jeg kjenner detaljene.

      – husk også at ved f.eks. brann som ødelegger PC’en din, er det stor sjans for at også den ekstra harddisken blir ødelagt. Jeg mener derfor man bør ha backupløsning utenfor huset på et eller annet vis.

      Hyggelig at du følger bloggen 🙂