Digipost, ja takk!

Jeg har i dag registrert meg som innehaver av digital postkasse på www.digipost.no. Jeg er imponert over løsningen, og tror mange bør benytte seg av tilbudet. Hva er bra med digipost? Blir det vanskeligere å ha innbokskontroll?

– mindre papir hjem i din analoge postkasse er hovedgevinsten. Det du tidligere har fått på e-post bør du fortsatt få på e-post. Digipost handler om å erstatte papirbasert post fra avsendere som trenger en sikker adresse på mottageren. Jeg syns også vi må ta med den potensielle gevinsten dette er for miljøet. Mindre papirproduksjon, mindre energikrevende transport.

– man får e-post varsel om ny post i digiposten. Følgelig blir det ikke enda en innboks å sjekke

– digipostkassen er tilgjengelig uansett hvor du er i verden

– du får eget nettbasert referansearkiv der du kan legge kjedelig, men potensielt viktig post direkte uten å gå via papirbasert permer eller scanning og ny opplasting

– du kan trolig få viktig post raskt, for eksempel hvis du bestiller nye PIN-koder til altinn el.l.

– påloggingen skjer med personnr som du jo alltid husker og passord du selv får utforme. Bank-ID er bare nødvendig ved førstegangs pålogging. Minner ellers om hvordan du enkelt kan huske kompliserte passord.

– digipost har tatt brukermedvirkning på alvor på denne siden

Jeg var tidligere kritisk til digipost i frykt for at det ville bli for komplisert pålogging og at det ville skape stress i form av enda en innboks å sjekke. Når det nå ser ut som at jeg er betalt av Posten for å reklamere for dette (noe jeg for ordens skyld altså ikke er) skyldes det at jeg rett og slett er imponert over funksjonalitet og brukervennlighet. Jeg er fortsatt glad i e-post, men jeg ser ikke digipost som noen trussel mot e-post, men en trussel mot papirpost. Den trusselen trengs.

En morsom detalj i Digipost er at de har laget en virtuell kjøkkenbenk man kan «legge fra seg» post på. Dette er en god analog til den ekte kjøkkenbenken der vi ofte lar ubearbeidet post ligge. Selv hadde jeg klart meg med postkasse og arkiv, men jeg ser at det for mange vil være et riktig «dult» i retning av å skille ut tydelig hvilken post som ikke er håndtert – altså innboksen.

  • HWS

    Enig med deg i at Digipost er en lovende tjeneste. Men det der med at papir er skadelig for miljøet er en myte – innen markedsføring er det tilogmed straffbart å hevde det uten å kunne backe det opp. Har du lest for mange «tenk på miljøet før du printer ut denne e-posten»-signaturer? 😉

    http://www.twosides.info/

  • @HWS Takk for interessant link om positive sider ved papirbruk (åpent sponset av de som tjener på papirbruk). Jeg skal ikke påberope meg spesiell kompetanse i forhold til miljøregnskap-spørsmål. Denne bloggen handler i svært liten grad om det. Tenker vel likevel at miljøspørsmål i stor grad handler om energibruk. Fremstilling av papir, trykking av papir og så transport fram til kunder må vel nødvendigvis innebære større energiforbruk enn elektronisk sending? Og følgelig være grunnleggende mindre miljøvennlig?

    • HWS

      Ingen tvil om at det er en interesseorganisasjon for papirprodusenter – og de som har noe å tjene på papirbruk. Det ligger noe info der om CO2 når det gjelder digitalt og datamaskinbruk også. Papirprodusenter er meget flinke til å utnytte energien de bruker, blant annet til oppvarming av lokaler, og det er et at de mest kontrollerte og regulerte industriene. Jeg tror uansett at tallene kan man vri i mange retninger etter hva man velger å ta med i regnskapet – så helt ukritisk skal man ikke være. Du har samme her i Norge: http://www.printpower.no/

  • Eg trur det er svært vanskeleg å samanlikne dei ulike miljøkonsekvensane av ulike medier. Det finst ingen gratis lunsj, all kommunikasjon har miljøutfordringar. Det er likevel irriterande at verken trykkeribransjen, transportbransjen eller databransjen er heilt på hogget når det gjeld å gjere noko med desse utfordringane. Det er for få trykkeri og datamaskinar med Svanemerket og for mykje bilkøyring.

    • HWS

      Det er gjerne slik at må man betale endel kroner pr. år for å bruke ulike miljømerker – ikke alle gidder det, samt gå gjennom prosessen det er å bli miljømerket, selv om de aller fleste papirtyper har en eller annen form for miljømerking. Er ikke helt enig med deg i at trykkeribransjen ikke er på hugget – databransjen kjenner jeg ikke til, men tviler på at ressursene er bærekraftige på linje med papirindustrien.

      For mye bilkjøring: Ja, absolutt.

  • Har du noen tanker om bruk av Digipost i helsevesenet?

    • Digipost har vel ikke noen plass i helsevesenet. Digipost er et system med «livslang digital postkasse» for enkeltpersoner, uavhengig av organisasjonstilknytning. I helsevesenet er kommunikasjonsbehovene primært knyttet til meldinger mellom fagsystem knyttet til pasienter, f.eks. fra EPJ på sykehus til EPJ på fastlegekontoret. Selv om f.eks. henvisende lege står som mottager på en epikrise, er den egentlige primæradressaten pasientens journal.

      Digital meldingsutveksling i helsevesenet har nå ellers tatt mange skritt fremover. På vår interkommunale nattlegevakt kan vi f.eks. sende elektroniske epikriser direkte til fastlegekontorene i vaktdistriktet.

    • Jørn Kippersund

      Gode poeng der!

  • Jeg ser ikke det store behovet for at Posten skal være mellomledd mellom den som sender meg «digitale brev» og meg. Digipost er proprietært, og på mange måter (teknisk begrenset) likt e-post system arbeidsgiver (og mange bedrifter) hadde på 80-tallet. Internet mail er standardisert bl.a. for å unngå slike kostbare, proprietære, begrensede systemer, slik at «alle» kan sende/motta elektronisk post fra «alle» uten å gå via 3je.parter («gateways»)

    Jeg ser også de problemene som Pelle (ovenfor her) linker til. En slik løsning er rett og slett ikke akseptabel.

    • Jørn Kippersund

      Takk for kommentar! Vi kan vel uten videre slå fast at bloggposten ser litt tåpelig ut nå når tiden har gått, og digipost har blitt en fundamental fiasko. Behovet var der vel rett og slett ikke – da først og fremst behovet fra avsendere til å sende mer sikret digital informasjon i stedet for på papir. Noe av årsaken til det var vel kanskje at

      1. De måtte betale for å få sende digipost
      2. Altfor få registrerte seg til at det ville monne

      Selv har jeg vel mottatt 1 digipost-melding etter innføringen. Den var fra – trommevirvel – Digipost 🙂

      Jeg mener vel likevel fortsatt at det hadde vært fint med et eller annet system for en digital postkasse der både sender og mottager har større garanti for hverandres identitet enn man har med e-post. F.eks. mottar jeg bunkevis med forsikringsvilkår via tradisjonell post hver gang det er betalingstermin for forsikringen. Disse har bare gyldighet et år før jeg får nye. Det er ett eksempel på en sending jeg fint kunne tenke meg lå lagret i arkivet for en digital postkasse.

      Nå ser vi jo at det griper om seg med pålogging til ulike portaler med BankID, og dermed svekkes grunnlaget for digipost ytterligere. Tipper at kanskje forsikringsselskapet mitt foreslår at jeg kan logge meg på portalen deres med BankID neste år for å få ut terminvarsel og vilkår?